Indonesienresan

Har nu kommit hem och har tid att skriva lite här i bloggen.
Vi kom alltså fram till Denpasar, Bali, efter en stor försening (läs mer här) Vi åkte direkt till vårat hotell, Grand Balisani Suites på Seminyak beach,  och ankom klockan halv fyra på natten. Morgonen och dagen spenderades vid poolen på hotellet och sen åkte vi till Kuta beach för lite shopping. Helt galet, hittade verkligen ingenting! Den 25e december åkte vi vidare och bodde två nätter på ett sött hotell på en lite mer övergiven sandstrand lite öster om flygplatsen. Alla var kassa i magen och hotellet hade kommit på den MYCKET SMARTA idén att inte ha dörrar till toaletten...
Den 27e december flög vi från Denpasar, Bali, till Labuan Bajo på Flores. Här hade vi förväntas oss ett "pittoreskt samhälle" vilket vi verkligen inte fann. Istället fann vi helvetet på jorden, visst, varmt var det men ojojoj så smutsigt. Har inte sett något liknande i varesig Indien, Kambodja eller någon annan stans jag någonsin varit. Vi bodde på ett hotell som hette Gardena och låg i centrala Labuan Bajo. Efter två nätter utan a/c höll vi på att förgås och jag hade tom fått en brännskada under näsan pga den varma solen (hade missat lite solskyddsfaktor på ett ställe...) Det fanns inte ens några tillräckligt rena stränder att bada på, och inte några handfat, eller toalettringar heller för den delen!!!! SKITSTÄLLE!!!
Den 29e december åkte vi ut till en UNDERBAR båt (Mona Lisa) som låg en bra bit utanför helvetet. Första dagen (ankomstdagen) åkte vi och tittade på komodovaraner. Fina ödlor, och livsfarliga. Käkade tydligen upp en schweitzisk man för ett litet tag sedan. Eftermiddagen spenderade jag med att snorkla med kaptenen på båten, såg en lionfish och lite annat smått och gott! En fin middag på båten på kvällen avslutade en perfekt dag. A/cn i hytten var verkligen inte fel den heller. Andra dagen började med en morgonsnorkeltur vid sju. Såg ytterligare en lionfish och en halv miljard andra fiskar innan jag drogs iväg av strömmen, smått läskigt. Såg även två sköldpaddor från båten. Väl tillbaka på storbåten väntade frukost och sedan drog vi vidare ännu mer söderut i den indonesiska skärgården. En eftermiddagssnorkeltur resulterade i att jag snorklade med kaptenen och min familj åt ett annat håll. Jag såg bland annat en black-spotted stingray medans familjen drogs iväg av strömmarna. Strömmarna i Indonesien är världens starkaste och dykare har dragits ner till 60 meters djup. Väl tillbaka på båten åts det lite till och jag somnade i solen, dålig idé!!! På kvällen drog jag ytterligare en snorklingstur, och gissa vad vi såg? Först en sköldpadda och sen (när alla andra utom jag och kaptenen var tillbaka på den stora båten såg vi en...) DUM DUM DUM TIGER HAJ!!!! Iofs en mini-haj på 1,5 meter, men ändå. Jag har sett en tigerhaj! Lyckan är gjord! Man hörde hajen-temat spelas i huvudet, dudududududududududududududu. Dum som jag var så sprattlade jag (trodde att det var en vanlig white-tip reaf-shark...) men jag överlevde. I survived jaws! Morgonen efter struntade jag i snorkelturen, detta var kanske skönt för det var tydligen jättemycket alger i vattnet så sikten var mindre än två meter. Lunch-snorklingen resulterade däremot i en sköldpadda, en stor en!
Åkte tillbaka till helvetet den 31e december och sen var det bara att uthärda de två nätterna till den 2a då vi flög tillbaka till Bali. Väl på Bali åkte vi till Puri Raj hotell i Padangbai på östra Bali. Jättefint hotell med a/c. Åt dessvärre middag på hotellet och både lillasyrran och mamma blev dåliga i magen. Hotellade den 3e och 4e och den 5e januari åkte vi vidare till Gili Trawangan. Här hittade vi paradiset med en underbar strand och snorkling precis utanför stranden. Väldigt ovanligt! Bodde på Blu d'Amare, ett jättepitorekst litet hotell i utkanten av strandremsan. Den 5e slappade vi på stranden, detsamma den 6e, 7e och morgonen den 8e. Jättemysigt faktist! Lyckades även bli helt okej brun under tiden! Den 8e på eftermiddagen åkte vi tillbaka till Bali!
Denna gången bodde vi på Sinar Bali ganska centralt på Legian beach. Jättemysigt ställe som låg lite avsides från den stora gatan. Vi ägnade de sista två dagarna (den 9e och halva 10e) shoppandes och surfandes på Kuta beach. Helt underbar avslutning av en finfin semester!!!!!!!!!!!
Ja, oj, detta blev kanske lite halvt opersonligt sådär, men ni får mer än gärna fråga frågor!! Jag har TOK-LÄNKAT detta inlägg! Bilder kommer lite senare! Pusspuss

Kommentarer
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Det låter helt underbart!

2010-01-16 @ 17:12:13
URL: http://myshoebox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0